15 вересня 2018 р.

«Ви знаєте, як липа шелестить...»

Історія написання: молодий Тичина емоційно переживає навколишній світ, передчуваючи зміни, що наближаються, у результаті народжуються поезії про гармонію й душевний неспокій через кохання, через революційні події, що в результаті сформують збірку «Сонячні кларнети» як цілісний філософський поетичний текст.
Рік створення: 1911.
Збірка: «Сонячні кларнети».
Перша збірка Павла Тичини «Сонячні кларнети» (1918), що складається із 44 поезій, уважається вершинною в його творчості, де у віршах поєдналися три музи — Музика, Поезія й Живопис.
У назві збірки символ сонячних кларнетів, який якнайкраще відбиває сутність індивідуального стилю молодого Тичини («кларнетизм»). Ним поет підкреслював сонячно-музикальний характер своєї творчості, указував на синтез у ній животворного сонячного тепла й світла з музичними ритмами Всесвіту, що єднають людину з природою. Назва збірки — це поетичне вираження авторського розуміння гармонії Всесвіту, яка твориться музикою сфер — «сонячними кларнетами». Щоправда, чим далі від центру (сонця, неба), тим світ стає все менш гармонійним (на землі йде війна, революція), одначе ця дисгармонійність — це час гармонізації, де з хаосу боротьби й бою витворюється нове гармонійне життя.
Твори збірки умовно можна поділити на три тематичні групи: 1) лірика з пейзажними та любовними мотивами («О панно Інно...», «Арфами, арфами...», «Ви знаєте, як липа шелестить...»; 2) вірші про народне горе, спричинене Першою світовою війною; 3) вірші про Україну й революцію.
Рід: лірика.
Жанр: вірш.
Тематичний різновид: інтимно-пейзажна лірика.
Тема: кохання; природа.
Ідея: оспівування краси ночі, напоєної любов’ю.
Мотиви: «кохання як неминуща цінність»; «краса природи».
Образи: таодей: ліричний герой; уявний співрозмовник, кохана; природи: липа, гаї, тумани, місяць, зорі, солові; предметів і явищ: шелест, ніч, весна, сон, поцілунок, очі.
Композиція (зміст): ліричний герой захоплено розказує про весняні ночі кохання, звертаючись до уявних співрозмовників.
Система віршування: силабо-тонічна.
Віршовий розмір: нерівностопний ямб.
Строфа: нестрофічна будова.
Римування: непостійне з ознаками паралельного.
Художні засоби виразності: епітет, персоніфікація, метонімія, риторичне питання, звертання, оклик; паралелізм (природа/людина).

Немає коментарів:

Дописати коментар